Je několik možností, jak jezdit úsporně. Spousta lidí si myslí, že úsporná jízda musí být pomalá. Úsporná jízda je o nízké spotřebě, která šetří vaše peníze.
1. Správný výběr auta
Úspora začíná už u volby samotného auta, která by se měla odvíjet od režimu jeho použití. Zatímco na dálnici bude ideální auto na naftu nebo CNG, při krátkých jízdách po městě se zejména diesel trápí. Krátké jízdy po městě zvládá mnohem lépe benzínové auto nebo již zmíněné univerzálnější CNG či LPG, ale nejlépe ja na tom hybrid. Pokud jezdíte hlavně po městě a najedete hodně kilometrů, stojí za úvahu i elektromobil. Dobrou zprávou ale je, že uspořit palivo můžete i se stávajícím autem a to i více než čtvrtinu současných nákladů.
2. O auto se dobře starejte
Základem je udržovat auto v dobré kondici. To znamená: dbát na pravidelné výměny oleje, alespoň jednou ročně nechat zkontrolovat geometrii kol (což má vliv i na opotřebení pneumatik a bezpečnost) a v neposlední řadě pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách a udržovat jej na výrobcem doporučené hodnotě. Důležité je také nevozit zbytečné věci, protože hmotnost navíc, kterou v autě máte, také významně zvyšuje spotřebu.
3. Jezděte plynule
Úsporná jízda nemusí být pomalá, základem totiž není rychlost, ale plynulost. I když ani nezpomalíte, ale jen jedete plynuleji, lépe využíváte kinetickou energii a ušetříte tak nejen za palivo, ale také za servis vozidla. V rozjetém autě je uloženo velké množství energie. To, co člověk může ušetřit, je práce s energií. Předvídavost je důležitá obzvlášť v městském provozu. Velmi důležité je pak udržování bezpečného odstupu, které pomůže úspoře paliva i bezpečnosti jízdy.
Příklad:
Dojíždíte na světelnou křižovatku, svítí červená. Před křižovatkou již čekají 3 vozidla. Sundejte nohu z plynu, volně „doplachtěte“. Blikne oranžová, než se rozjedou vozidla před vámi, vy dojedete ke křižovatce a můžete přidat plyn pro pokračování přes křižovatku. Nejvíce energie ušetříte tím, že se nemusíte rozjíždět z nulové rychlosti. Čas průjezdu křižovatkou je stejný.
4. Držte motor v optimálních otáčkách
Včasným a správným řazením ušetříte. Moderní turbomotory skvěle fungují již při nízkých otáčkách okolo 1 500 ot./min. a atmosférické pak kolem 2 000 ot./min. Nejezděte při vysokých otáčkách a při jízdě ustálenou rychlostí po rovině se snažte držet tyto otáčky. Včasným řazením na vyšší převody zvýšíte komfort z jízdy. Jízda vysokou rychlostí nebo s vysokými otáčkami významně zvyšuje spotřebu. Na druhou stranu ale není dobré motor podtáčet a při vyšším zatížení, například rozjezdu nebo jízdě do kopce, je potřeba podřadit a dopřát tak motoru idelální otáčky v dané situaci. Nejlépe vám napoví zvuk motoru, proto mu dobře naslouchejte.
5. Nejezděte zbytečně rychle
Nejúspornější jízda je u většiny aut mezi 70 – 90 km/h, ale vzhledem k malému nárůstu spotřeby není důvod jet na běžné silnici, mimo město, pomaleji, než povolených 90 km/h, pokud před sebou máte rovný a přehledný úsek. Na dálnici je pak ideální poměr mezi rychlostí (časem jízdy) a spotřebou okolo 110 km/h. Nad touto hranicí zpravidla stoupá odpor vzduchu a s ním i spotřeba mnohem strměji, protože se motor zároveň dostává do méně efektivních otáček. Snížením rychlosti o 20 km/h na dálnici vám v běžném provozu vznikne minimální časová ztráta, ale úspora bude významná.
6. Snižte odpor vzduchu
Odpor vzduchu, zejména při jízdě po dálnici, významně zvyšuje i příslušenství pro převoz zavazadel. Nasazujte střešní nosiče nebo boxy pouze na ty jízdy, kdy je potřebujete. Po návratu z cest nosiče nebo boxy sundejte. Pokud vybíráte nosič na kola, je z hlediska odporu vzduchu (a tím i spotřeby) obecně lepší umístění za autem, než na střeše.
7. Vypínejte motor při delších zastávkách
Každé nastartování stojí energii, kterou je potřeba vrátit do baterie zvýšeným výkonem alternátoru. Proto se při krátkých zastávkách (do cca 45 sekund) nevyplatí motor vypínat a při „poskakování“ v koloně je lepší systém stop-start vypnout. Pokud má ale kolona delší zastávky než zmíněný čas, případně stojíte u železničního přejezdu, pak se naopak již vypínání motoru vyplatí a šetříte tím palivo i životní prostředí. Pak je dobré stop-start systém nechat zapnutý a pokud jej nemáte, tak motor vypnout manuálně.
8. Správně používejte komfortní prvky
Klimatizace je často považována za žrouta energie, ale ne vždy je tomu tak. Její spotřeba se totiž odvíjí od času jízdy, nikoli od najetých kilometrů. Pokud klimatizace spotřebuje půl litru paliva za hodinu, při rychlosti 120 km/h na dálnici to bude pouze 0,4 l/100 km a při této rychlosti by zvýšený odpor vzduchu při otevřených oknech zvedl spotřebu více. Navíc by to bylo na úkor komfortu. Naopak ve městě, při průměrné rychlosti 30 km/h, by to bylo 1,7 l/100 km a v této rychlosti má naopak odpor vzduchu naopak mnohem menší vliv na spotřebu. Ideální tedy jsou otevřená okénka do té doby, dokud je to komfortní. Když stoupne aerodynamický hluk, je lepší je zavřít a pustit klimatizaci.
9. Dobře plánujte trasu i čas cesty
Pokud jedete na delší trasu, je dobré ji dobře naplánovat. Například při cestě z Prahy do Ostravy či Olomouce zpravidla Google vyhodnotí jako nejrychlejší trasu po D1 přes Brno, která je ovšem delší. Rychlejší ale bude jen v případě, že pojedete po dálnici maximálně povolených 130 km/h. Zejména u aut s menším benzínovým motorem se tedy vyplatí spíše severní trasa, která je kratší a dosáhnete na ni výrazně nižší spotřeby. Stejně tak je dobré plánovat i čas cesty tak, abyste se vyhnuli dopravní špičce, pokud je to možné.
10. Tankujte chytře
Využívejte pumpy na okrajích měst nebo mimo města. Jezděte s dostatečnou rezervou a porovnejte si cenu u pump po cestě. Vyzkoušejte také věrnostní programy benzinek a společností nabízejících tankovací karty. Tankujte před svátky a prázdninami, než ceny vzrostou. Ne vždy ale platí, že nejlevnějším palivem ušetříte, protože nižší kvalita paliva může zvýšit spotřebu a neprospívá motoru, zatímco některá paliva obsahují aditiva, která nejen snižují spotřebu, ale zároveň pomáhají udržovat motor v lepší kondici. Ideální je tedy tankovat paliva s optimálním poměrem kvality a ceny.
Marek Tomíšek
Specialista na úspornou jízdu